Gyermek coach foglalkozások

Hogyan alakulhat egy szorongó gyermekkel a egy foglalkozás?

Gyermekek esetében minden új fogalmat először elvontan vagy más emberekre vonatkozóan vezessünk be, először ne a gyermek saját élményei legyenek a középpontban.

Beszéltessük a gyermeket, hogy miből veszi észre, hogy egy barátja vagy rokona éppen mit érez. Így olyan emberekről lehet szó, akiket a gyermek ismer, mégsem a személyes élmények kerülnek először megbeszélésre.

Ha észrevesszük, hogy a gyermek kellemetlenül érzi magát, meséljük el a saját élményünket, amikor szorongtunk. Folyamatosan kérdezzünk rá a gyermek hasonló élményeire.

Serdülők esetében erre a technikára ritkán van szükség.

Fiatalabb vagy alacsonyabban funkcionáló gyerekeknek a szerepjáték nehéz lehet.

Házi feladat: a gyermek figyelje meg valamelyik nap, hogy milyen szorongásos testi reakciók lépnek fel nála, aztán írja le ezeket.

Megkérjük gyermek, hogy próbálja meg megítélni a szorongás erősségét az alapján, hogy milyen erősek voltak a leírt érzések. Közösen a gyermek életkora figyelembevételével készítünk egy rajozos értékelő skálát, amelyen a gyermek bejelölheti a testi reakciók és a szorongás erősségét.

„Nem vészes. Ezt simán bírom.”

„Rosszul érzem magam, és türtőztetem az érzéseimet.”

„Nem bírom tovább! El akarok innen menni!”

Minden ülésen az első dolog, hogy átnézzük az előző alkalommal adott feladatot.

Ennek során átismételjük a korábban tanultakat és bevezetjük az aktuális ülés anyagát.

Ha a gyermek nem végezte el a feladatot, megkérjük, hogy csinálja meg az ülés elején: gondolja végig az elmúlt hetet, és meséljen el néhány szorongást kiváltó eseményt.

A mesélést, ill. a megfelelő részletek kihangsúlyozását kérdésekkel segítsük.

Tanítsuk meg a gyermeket ellazulni.

Beszéljük meg, hogy a szorongással a testi reakciók jelentős részét az izmok megfeszülése okozza. Mondjuk el, hogy ha valaki izgulni vagy félni kezd, a testének bizonyos részei megfeszülnek, és ennek az eredménye az az érzés, amit ilyenkor tapasztalunk.

Ebben nagyon sokat segít a masszázs!

ÜLÉS A SZÜLŐKKEL

Cél a szülők kooperációjának megnyerése.

Lehetőséget kell adunk a szülőknek, hogy megosszák kétségeiket, aggodalmaikat a gyermekükkel, ill. minden olyan tényezővel kapcsolatban, amelyek meggátolhatják a munkánk hatékonyságát. Nyitott kérdésekkel segítsünk és a lehető legtöbb érzésükről számoljanak be!

Megbeszéljük, hogy a szülők milyen módon kapcsolódhatnak be folyamatba.

Megkérjük a szülőket, hogy otthon szükség esetén tudjanak majd segíteni a gyermeknek a gyakorlásában.

Megkérjük őket, ha eszükbe jut bármi, ami esetleg hasznos lehet, ill. ha kérdéseik merülnének fel, írják le.